En synders bekendelser! -Og min vej ud!

leaNu er det nu! Jeg er gået igang med et projekt, som jeg i virkeligheden ikke selv er specielt fan af! Og det skyldes i virkeligheden nok bare én ting, og det er præcis samme grund til at jeg gør det!

Jeg er nemlig ret sikker på at jeg er en af de maaaaange, som er lidt sukkerafhængig. Der findes selvfølgelig mange niveauer af det og tydeligvis er jeg ikke et slemt tilfælde. Det kan selvfølgelig skjule sig for det blotte øje, og hvis det er tilfældet, går det ind under betegnelsen tyndfed. (Altså fed indvendig ved organer osv. men tynd for det blotte øje.) Dette er ikke mit tilfælde, men hvis jeg kigger på det store billede, så må jeg jo sande, om ikke andet så overfor mig selv, at jeg indtager noget med sukker hver dag!

Min største last er mørk chokolade. Det gode ved det er, at jeg er til meget mørk, jeg foretrækker nemlig hellere en 85% end en 70% mørk chokolade. Jeg spiser ikke slik, altså vingummier og sådan, det er yderst sjældent. Men chokoladefrøer eller dronningmandler/kongemandler, de er væk før jeg overhovedet er gået igang! Og så elsker jeg jo hjemmebag! Når jeg selv bager er det dog ofte uden raffineret sukker, og dermed sødet med honning eller dadler i stedet. Men uanset hvordan man vender og drejer det, så er det jo stadig sukker! Og om det er den ene eller anden slags, så ryger ens blodsukker til vejrs ligeså snart det kommer i munden!

Så den ene årsag til denne ‘kur’, nærmere betegnet “ingen hurtige kulhydrats-kur”, som jeg nu er sat på, er at få stabiliseret mit blodsukker. En anden også afgørende årsag for mig, er mine tarme og oppustet mave. Efter et stykke kage ligner jeg en der ikke kun har spist et stykke kage, men snare 10 HELE kager eller en gravid i 4-5 måned. -Det er sgu ikke altid lige sagen! Jeg har også indimellem problemer med min hud og helt ærligt, jeg er mor, jeg nærmer mig de 30 år! – Det kan simpelthen ikke være rigtigt, at jeg stadig skal gå og slås med sådanne problemer!. Men måske den største og vigtigste faktor for mit valg, er afhængigheden. Jeg har intet problem hele dagen med at gå uden noget sødt. Men så snart jeg har rejst mig fra aftensmaden, SÅ melder trangen sig. Om det er frugt, chokolade eller kage, det er forskelligt og egentlig også lige fedt, når alt kommer til alt. Jeg skal bare have NOGET! Det værste ved det er, at det gør noget ved mig og mit humør hvis ikke jeg får et eller andet! Jeg bliver nøjagtig ligesom dem i Snickers reklamerne. I ved “Hey, grab a snickers, you turn into a real diva when you are hungry! :-/ -Se det er jo en afhængighed og det gider jeg simpelthen ikke ligge under for! Jeg har aldrig røget eller noget som helst andet, så derfor har jeg aldrig følt den trang for andet før, og dermed heller ikke noget at sammenligne med! Jeg er dog ret overbevist om, at jeg får det hårdt på et eller andet tidspunkt! Jeg har nemlig prøvet denne ‘kur’ før, og jeg må være ærlig at sige, at jeg “droppede pisset” på tredje dagen. Hvorfor skulle jeg slås med det, når jeg ikke engang er overvægtig eller noget? -Men svaret er jo simpelt, det skal jeg gøre for mig selv og for mit helbred, tyk eller tynd!

Og nu er det nu! Jeg har taget tilløb i en uges tid og jeg er virkelig klar! Det er min første dag idag og nu sidder jeg her med min computer, lige midt i “Primetime” (for mit problem), og jeg er fuld af energi og er på ingen måder på vej ned efter lækkerier, heller ikke mentalt!;)

 

Hvad går det så egentlig ud på?

I grove træk handler det om, at jeg skal undgå alle former for hurtige kulhydrater. Det vil sige ALT hvad der er sukkerholdigt; søde sager OG frugt! Heller ingen ris, pasta, kartofler, brød osv. Heller ingen mælkeprodukter og heller ikke ‘ikke-mælke’-produker, såsom rismælk, havremælk osv. Hver morgen får jeg normalt en frisk slowpresset grøntsagsjuice, men selvom det er grøntsager, bliver det omdannet til hurtige kulhydrater i en centrifuge, så heller ikke den. Så altså ret firkantet sat op, er det altså vand, kød og grøntsager og (lidt) nødder jeg må få.

Dèt er altså hvad jeg kommer til at spise de næste 2 uger! Det er vigtigt at jeg ikke falder i, heller ikke med bare en bid, for gør jeg det, ryger mit blodsukker i vejret og så skal jeg i virkeligheden starte forfra!

Jeg bliver sat på min første ‘prøve’ imorgen, hvor jeg skal til noget lancering, og jeg ved at der både bliver serveret bobler og snacks! Men jeg er ved godt mod, og med lidt nødder i tasken, går det altsammen også helt sikkert! 🙂

Jeg er ikke uddannet inden for dette område, men jeg ved at det ikke kan skade nogen at spise sundt og ikke-sukkerholdigt. Det er selvfølgelig vigtigt at pointere, at dette ikke er noget man skal gøre i al evighed, for vi har også brug for hurtige kulhydrater i form at brød osv. Men for en periode til feks. at få stabiliseret blodsukkeret og dermed mindske sukkertrang og andre følgetilstande, så er det ganske fint for kroppen. Jeg skal dog også sige, at jeg er under kyndig overvågning og vejledning af både Mikkel og hans team, som har mange års erfaring indenfor området.

Hvis nogen har lyst til at følge mig på vejen udenom sukkeret;) -Så vil jeg elske at få det at vide evt. i en kommentar herunder. På den måde kan vi motivere hinanden og måske endda komme med gode og spændende opskrifter. Det er jo altid rart med ny inspiration;)

mad -Min aftensmad idag! -altså kødet og grøntsagerne og den lækre hummus!-

 -Og Snickers reklamen, hvis nogen skulle have glemt den! :-/-

Nå det var altså alt for nu. High five til mig selv og alle jer andre;)

De bedste hilsner

underskrift

14 kommentarer

  • Stine

    Puh…..som skrevet til mig……jeg gør det sgu – jeg er på! Beause I’m worth it, som de siger.

    • leahvidt

      Sejt!!! Lad mig endelig følge med:)

  • Trine

    Hej Lea.
    Jeg har også, ladet mig forsøg med denne kur nogle gange, men er desværre også faldet igennem hver evig eneste gang ? Må jeg høre et eksempelt på morgen måltid? – spiser du æg? Mange hilsner Trine ?

    • leahvidt

      Hej Trine, I mit tilfælde må jeg heller ikke få æg:-( -men dette er udelukkende for at finde ud af om jeg har in intolerance overfor noget. For jeg er meget oppustet altid! Men hvis man går på kuren for at smide nogle kilo, så er æg jo en god proteinkilde. Ellers spiser jeg til morgenmad rå grøntsager, (gulerød, peberfrugt, agurk, tomater osv.) og så enten noget fisk eller kød. Jeg elsker også revet gulerod med cashewnødder 🙂

  • Carina

    Samme her! Kun kød og grøntsager som en del af en diæt – og det går strålende indtil videre nu med tre og en halv uge!
    Ærtedip er min redning 😉

    • leahvidt

      Hvor er du sej! Godt gået! Og genialt tip med ærtedip! Det har jeg slet ikke tænkt på!:)

  • Cille

    Jeg er selv i gang 🙂 så kom gerne med en masse opskrifter/inspiration og især morgenmad ?

    • leahvidt

      Det lyder spændende. Lad mig endelig følge med. Og go’ kamp;)))

  • Line Aarestrup

    Yaay! Go go go! Jeg hepper på dig! Få uger med ingen kulhydrater skader igen – men gør os helt sikkert bare mere bevidste. Ift den oppustede mave så danner bønner meget luft i maven, så pas på med dem 😀

    Med huden, smukke Lea. Det handler om vores hormoner. Kirtlerne er androgen påvirkelige og der sker en ophobning af talg af den årsag, hvortil bakterier kan blive lukket inde. Derfor kræver det hjælpe til at bryde ophobningen af talg og de celler der lukker talget inde. Det kan man keratinolytiske midler, og antibakterielle midler. Naturlige hudpleje midler hæmmer desværre ikke ophobningen af disse celler eller fjerner bakterierne.

    Held og lykke med det hele ?

    • leahvidt

      Hej Line, tak for din besked. Det du skriver vedr. huden det var faktisk også min egen overbevisning. Men min bedre halvdel bliver ved med at sige at alt forsvinder, hvis jeg ingen sukker får.. jeg tror ikke selv på det.. hehe.. men nu får vi at se;)

      • Line Carøe

        haha .. men altså det var i hvert fald hvad vi lærte ved hudlægerne. Det eneste man har set en sammenhæng med er at mælkeprodukter med lavt fedt indhold har en dårlig effekt og kan give mere uden hud 🙂

        Ved ikke om du må spise kikærter på din kur, men blødgjorte kikærter vendt i en lille smule olie og krydderier og så ristet i ovnen til de er helt sprøde – det er mega lækkert! 🙂

  • Lene

    Ja tak til opskrifter og inspiration… jeg kommer ikke til at undvære brød og ris fuldstændigt, men forsøger at minimere mit indtag ? Der

    • leahvidt

      Det lyder spændende. Jeg håber du vil opdatere mig, så jeg kan følge lidt med:)

  • Pingback: Opskrift på Kyllingesalat (Min diæt) - Lea Hvidt

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *