Kør-selv ferie! Mine erfaringer og gode råd!

bilferie underholdning5

Vi er hjemvendt fra ferie i bryllupsland, ja det kan man vel egentlig godt kalde Italien for vores vedkomne, og i den forbindelse har jeg nogle gode råd til rejsen, som jeg gerne vil dele med jer.

Jeg skynder mig lige at sige, at dette indlæg ikke er bryllupsrelateret, det kommer! Det lover jeg, men jeg venter til vi har fået alle billederne fra vores fotograf:)

Dette indlæg skal handle om vores tur til og fra Italien. Den foregik nemlig i bil, så vi har altså været ude på det man kalder “kør-selv ferie”. Jeg må indrømme at jeg var noget mistænkelig ved ideen. Jeg synes ikke at det er det sjoveste i verden at køre bil, og det gør børn sjældent heller ikke. I hvert fald ikke når strækningen hedder op imod 1700-1800 km.

Men for os var der ingen anden udvej, for vi skulle have rigtig meget bagage og ting med til vores bryllup. Bare da jeg hentede min kjole i London, var den nødt til at få sit eget sæde, så med alle de andre ting vi skulle have med oveni, var fly altså ikke en mulighed.

Jeg har været på “kør-selv ferie” da jeg var barn, men det husker jeg ikke rigtig noget af. Derfor havde jeg kun mine egne forventinger at holde fast i. Mine bekymringer omhandlede egentlig mest børnene. Rosa-Lia har i den sidste tid været plaget af køresyge, og jeg forventede også at underholdningen ville være krævende.

Men, men, vi lagde en plan og den fungerede til fulde. Vi havde absolut ingen ballade eller noget som helst andet, hverken ud eller hjem. Jeg vil faktisk være tilbøjelig til at sige at bilferie/kør-selv ferie er NEMT! 🙂

bilferie underholdning

Når nu man har succes med noget, så er det jo altid fint at vidergive “opskriften”, så her kommer mine råd til en vellykket lang rejse i bil. 😉

Vi kørte begge ture i ét stræk, altså uden overnatning, og det tog omkring 18-20 timer inklusiv sejllads og stop. Vi planlagde begge ture således at vi tog afsted om eftermiddagen, for det første for at undgå trafik og for det andet, så at børnene kunne sove uden at skulle vækkes og samtidig “opleve” mindst mulig kørsel.

På turen ned havde vi omkring 2 timers sejllads, som foregik efter cirka halvanden times kørsel. På færgen klarede vi aftensmaden, iøvrigt en virkelig god buffet, der var også tid til at lege lidt, så vi bagefter kunne sætte os trætte og mætte i bilen.

Underholdning:

Med mindre børn som vores, er det altid spændende med nyt legetøj. Derfor havde jeg selvfølgelig været ude og købe lidt forskelligt, som jeg mente kunne passe til en køretur. Vi købte en Ipad til dem hver og på dem downloadede vi spil og film. Altid en vinder! 😉

Vi havde også købt sådan et vedhæng til føresæderne med en masse lommer, og i dem havde jeg lagt forskellige ting i. Der var blandet andet et par bøger. Der var en malebog med klistermærker og farver. Der var høretelefoner og nogle forskellige legetøjsdyr.

bilferie underholdning 1

Når vi gjorde hold, var det for at komme på toilettet eller spise. Det gjorde vi faktisk ikke særlig mange gange. Børnene sov 8-9 timer i streg, så i den periode var det jo bare derud af! Da de var vågne og vi lavede stop, legede vi lidt og “trænede”;). Vi fandt også en enkelt legeplads, som selvfølgelig blev udforsket.

Vores idé var at komme så langt som muligt på kortest mulig tid. Altså ikke for at overskride fartgrænser eller noget, men mere i forhold til at udnytte tiden både i og uden for bilen. Der var ikke på ét eneste tidspunkt sure miner, da vi skulle i bilen igen! 🙂

En god madpakke kan også være underholdning, så derfor havde jeg også lavet en sund, spændende og lækker madpakke til dem hver. Den røg de selvfølgelig i inden vi overhovedet var kørt ud af vores port hjemmefra. 😉

bilferie madpakke

bilferie gode råd

(Undgå) Køresyge

Et andet tip jeg også bliver nødt til at komme omkring, er de her køresygearmbånd. Som tidligere nævnt har især Rosa-Lia været plaget af køresyge på det seneste, hvilket specielt gav mig bekymringer inden afrejse. Jeg har selvfølgelig googlet nette tynd, for at finde råd og ikke mindst noget som kan afhjælpe køresyge. Til børn under 6 år findes der kun én ting, og det er køresygearmbånd eller seaband mener jeg også de kaldes. De findes også til voksne og gør ikke andet end at lægge pres på et punkt på underarmen. Nogle vil nok sige at det er fup og fidus, men uanset hvad kørte vi i 18 timer uden køresyge, hvor den kan komme herhjemme (uden armbånd) på under ti minutter. Disse armbånd kan købes på apoteket og i helsekost forretninger. Som det kan ses købte jeg også et sæt til mig selv og jeg blev iøvrigt heller ikke køresyg! 🙂

bilferie køresygearmbånd

Jeg må indrømme at jeg stadig foretrækker at rejse med fly, men det er kun fordi det tager noget kortere tid. Når det så er sagt, kan jeg også godt anbefale en kør-selv ferie. Der er fordele ved begge ting, så måske skulle man gøre sig selv den tjeneste at prøve begge ting. 🙂

Med sommerferien lige om hjørnet, kan man vel også godt ønske god ferie til jer alle♥